Genom att köpa någon av våra utvalda kampanjstolar bidrar du till ett renare hav.

Vi på Ergona vill uppmärksamma och stödja organisationer som vi tycker bidrar till ett renare hav och till en bättre miljö för våra djur. Save the sea är vår kampanj som möjiggör för dig som kund att göra ett aktivt val – för ett hav utan plast.

 

Snart mer plast än fisk i haven.

Det dumpas stora mängder skräp i haven varje år, en del sjunker till botten och en del flyter omkring på havsytan.
Plastinvasionen är ett hot mot havens fantastiska djur.
Hundratusentals sjöfåglar, fiskar och däggdjur drunknar, skadas eller dör en för tidig död för att de har ätit plast, fastnat i fisknät eller plastförpackningar.

Gör ett aktivt val.

För varje såld stol skänker Ergona och Flokk gemensamt 250kr till det viktiga arbetet med att rädda våra hav.
Stolarna finns i miljövänliga tygerna Capture och Note i valfri färg.
Varje stol levereras med en unik speciellt framtagen tagg som visar att man gjort ett aktivt val.

Vill du veta mer, kontakta då gärna någon av våra säljare.

 

Ergona stänger helt under V29-V31. Detta innebär att vårt showroom är stängt samt att det inte kommer att göras leveranser under dessa veckor.

Vi vill tacka våra kunder och samarbetspartners för vårens goda samarbeten.

Om ni behöver komma i kontakt med oss under semestern så kan ni lättast mejla oss på ergona@ergona.se.

Vi önskar er en härlig sommar! Hälsningar Vi på Ergona.

Nytt kontor och nytt arbetssätt för Platzer

SE REFERENSBILDER HÄR>>

Intervju med Karin Pull, HR chef på Platzer Fastigheter AB

Anledningen till flytten berodde på att vi hade börjat växa ur vårt kontor på Anders Personsgatan i Gårda. Då bolaget är i en expansiv fas och vi blir fler så var vi tvungna att se oss om efter en annan lösning.

Först undersökte vi om vi kunde sitta kvar i vår befintliga fastighet. Men när vi inte kunde hitta någon lösning gick vi igenom våra områden, då kändes Gullbergsvass som rätt val inför framtiden. Gullbergsvass är ett område i stor förändring. Arbetet med Hisingsbron är i full gång samtidigt som det byggs runt om i området. Vårt mål med flytten var att sätta oss i ett av Göteborgs framtidsområden och det har vi lyckats med.
Det nya kontoret grundar sig på ett så kallat aktivitetsbaserat koncept, något som det pratats mycket om de senaste åren. På Platzer har vi valt att kalla det verksamhetsbaserat.
Det vi vill säga när vi kallar det verksamhetsbaserat är att vi inte går efter en färdig mall. Hela planeringen av kontoret är istället uppbyggt utifrån hur miljön
bäst kan stödja den verksamhet vi bedriver.

Alla på företaget var involverade i planeringen av vår nya kontorsmiljö där vi kom fram till att vi ville skapa ett kontor med möjligheter för olika arbetssätt.
Vi hade behov av platser för fokus och koncentration i en lugn miljö likväl som ställen där man kan träffas och inspireras av varandra. Detta ledde till att vi skapade tre huvudsakliga arbetszoner med olika aktivitetsnivåer.
Förutom detta var rörelse, hälsa och välmående i stort fokus vilket visas genom möbelval och att det finns utrymmen för träning och kreativitet. Grundtanken är att hela kontoret är tillgängligt för alla. Vi väljer plats utifrån det behov man har. Förutom att stödja verksamheten har det nya kontoret också andra viktiga uppgifter. Ett modernt kontor med ett attraktivt läge lockar arbetskraft i en konkurrensutsatt bransch vilket vi tagit fasta på i utformningen av vårt nya kontor.

Resultat AB totalprojektleder

Resultat har företrätt hyresgästen i lokalanpassningsfrågorna och projektlett omlokaliseringen av Platzers kontor.
I uppdraget har Resultat dessutom drivit förändrings- och förankringsprocessen med Platzer med sitt verktyg NXTSTP. Detta har varit en viktig aspekt i projektet då verksamheten har genomgått en förändring och applicerat ett verksamhetsbaserat arbetssätt. En viktig del av vår process har också varit att driva konceptutvecklingen av kontoret med Kanozi Arkitekter och Ergona Projekt enligt Joakim Månsson projektledare på Resultat.

Från inredningsarkitekten

Jessica Wren ansvarig inredningsarkitekt på Kanozi Arkitekter.

Platzer är en varierad och glad arbetsplats som samlar många starka individer med hög nivå av positivitet och professionalitet. Detta ville vi skulle spegla sig i alla delar av Platzers nya huvudkontor och utifrån dessa förutsättningar skapades konceptet ”Bloc”. ”Bloc” som i byggblocket där de individuella formerna skapar en större helhet. Byggblocket som ger förutsättningarna till att bygga ihop sin egen arbetsdag och arbetsplats utefter individuella och föränderliga förutsättningar och behov. ”Bloc” som i kvarter där byggnaderna bildar en
variation och ett innehåll för alla inom sina givna ramar.

Platzers nya huvudkontor är en verksamhetsbaserad arbetsplats som understödjer ett aktivitetsbaserat arbetssätt. Här finns en stor mängd av arbetsplatstyper, tempon och ljudbilder där man är fri att finna den plats som passar projektet eller individen bäst just idag. Platzers nya huvudkontor skall välkomna såväl den anställda som besökaren med öppna armar

Budgetering, upphandling och installation av inredningen

Ergona Projekt AB budgeterade, upphandlade och installerade alla möbler dvs lös inredning, specialsnickerier, textilier och en del teknik som bestyckningar i konferensbord.

Bolaget anlitades redan tidigt för uppdraget med att realisera och genomföra inredningskonceptet. I nära samarbete med ansvarig inredningsarkitekt och med totalprojektledare identifierade vi produkterna samt hjälpte till att tolka konceptets behov. Det handlar mycket om att sätta produkt i rätt produktion och på rätt plats. Säger Nicklas Åberg kundansvarig Ergona Projekt AB.
En utmaning fanns också i att Platzer hade en hel del befintliga möbler som skulle vävas in bland de nya, detta krävde extra noggrannhet.

Idag är inredningsprojekten mer omhändertagna och mer komplicerade än historiskt. Och samtidigt som kraven blir större så märker vi att tidsplanerna krymper. Platzers fall var inget undantag. Detta gemensamt är en stor anledning till att vi finns och att vi skapat vår projektmodell säger Nicklas Åberg. I tidig samverkan med de andra rollerna så kan vi få ut mer kvalitét i inredningsprojektet samt bedriva det mer kostnads- och tidseffektivt. Totalt samordnade vi inredning från över 40st olika producenter från 8st länder till Platzer. Det kan tyckas onödigt med att handla upp möbler från så många olika håll men det är just det som är Ergona Projekts styrka i att hantera och dessutom så är det bredden som ger unikiteten i det estetiska uttrycket säger Nicklas.

Källa Modern Interiör – Fotograf Krister Engström

Vi vill passa på att önska alla våra kunder och samarbetspartners en riktigt God Jul och tacka för året som varit.

Vi ser fram emot 2018 med nya utvecklande utmaningar tillsammans med er!

Vårt showroom har öppet under alla vardagar under jul och nyår, dock med begränsad personal.

I år som tidigare år väljer vi att spendera våra julklappspengar till att stötta Barncancerfondens viktiga arbete. I år stöttar vi också Världsnaturfondens kamp mot att rädda världens hav.

jul

Ergona Projekt fick uppdraget att realisera försäkringsbolaget Cover Consultings inredningskoncept gjort av OkiDoki arkitekter.

Ergona skötte planering, budgetering, upphandling och installation.

Resultatet blev en unik sober sammansatt inredning med möbler från Horreds, Edsbyn, Gubi, Hay och Mater Design. Textilierna kommer främst från Baumann.

Läs mer här!

CoverConsulting-8439365

Vi stänger under veckorna 29 – 31.

Vi vill önska alla våra kunder och partners en trevlig sommar och tacka för gott samarbete under våren! Om ni behöver kontakta oss gör ni det lättast på info@ergona.se.

Vänliga hälsningar Team Ergona!

sommar_s

Vitra är ett familjeägt bolag sen 80 år tillbaka och är en av de allra viktigaste designmöbeltillverkarna i Europa. Vitra tror på långsiktiga relationer mellan kunder, anställda och designers, hållbara produkter, fortsatt tillväxt och kraften av design i världsklass.

Bolaget är kanske mest känt för sin designduo Ray and Charles Eames som bl a formgivit Eames plastic chair.

Vi på Ergona är oerhört glada över att nu få börja arbeta med Vitras produkter och hoppas på framgångsrik framtid tillsammans.

BVD_Vitra_010-1100x721

 

Ergona har fått det mycket spännande och roliga uppdraget att leverera all inredning till Nya Carlanderska sjukhuset i Göteborg.

Kund är Stiftelsen Carlanderska Sjukhuset AB och uppdraget innefattar upphandling av inredning från ett 30-tal producenter och möblering av 7 000 kvadratmeter vårdlokaler i anslutning till befintlig byggnad.

Uppdraget ryms inom Ergonas projektområde som är specialiserat på att genomföra specifikt inredningsprojekt. Under 2016 levererade projektområdet inredning av ett värde för ca 20mkr SEK.

Tillbyggnaden omfattar fem våningsplan, inklusive källare. I den nya byggnaden inryms bland annat ny röntgenavdelning, operationssalar och sterilcentral. Ombyggnadsarbetena innefattar omklädningsrum, teknikutrymmen samt godsmottagning i den befintliga sjukhusbyggnaden. Carlanderska sjukhuset byggdes 1927 som ett komplement till den offentliga vården i regionen. Sjukhuset och den intilliggande Carlandersparken utgör en kulturhistorisk miljö och därför har stor vikt lagts vid att nybyggnationen ska smälta väl in. Invigning kommer att ske under Mars 2017.

Källor: Carlanderska och Skanska

Carlanderska

Vi vill passa på att önska alla våra kunder och samarbetspartners en riktigt God Jul och tacka för det spännande året som varit.

Vi ser fram emot 2017 med nya utvecklande utmaningar tillsammans med er!

Våra showroom öppettider under julen är något begränsade:

23/12 har vi öppet 8-14

30/12 Stängt

5/1 har vi öppet 8-14 

I år som tidigare år väljer vi att spendera våra julklappspengar till att stötta Barncancerfondens viktiga arbete.

bcf_2016_julbanner_941x240

Novi Real Estate i Stockholm. Företaget erbjuder tjänster inom externförvaltning av fastigheter.
De är en ny aktör som med stabila och finansiellt starka ägare tillför kompetens och kunskap till branschen.

Gå till projektsidan, klicka här.

4fix2941-hdr

4fix2873